divendres, 23 de febrer del 2024

Fase 1

 FASE I. INTRODUCCIÓ AL PROJECTE


Continguts sobre bullying 

Quins conceptes relacionats amb el bullying destacaries? 

El bullying és un fenomen complex que implica diversos conceptes i aspectes a tenir en compte, com son:

  • Assetjament: Aquest és el terme que sovint s'utilitza per descriure el bullying. Fa referència a comportaments repetitius i intencionats que causen danys físics, emocionals o socials a una altra persona.

  • Poder desequilibrat: El bullying implica un desequilibri de poder entre la persona assetjadora i la víctima. Aquest desequilibri pot ser basat en factors com la força física, la popularitat, el suport d'altres persones, etc.

  • Intimidació: El bullying sol implicar actes d'intimidació, amenaça o coacció envers la víctima. Això pot manifestar-se de diverses maneres, incloent-hi la violència física, la intimidació verbal, l'exclusió social, etc.

  • Impacte negatiu: El bullying té un impacte negatiu en la salut i el benestar de la víctima. Això pot incloure problemes emocionals com l'ansietat i la depressió, problemes físics com mal de panxa o dolors de cap, i problemes acadèmics com el baix rendiment escolar.

  • Testimonis o espectadors: Sovint hi ha persones que són testimonis del bullying, sigui en directe o a través de les xarxes socials. Els testimonis poden tenir un paper important en la prevenció del bullying i en donar suport a la víctima.

  • Cyberbullying: Aquest és un tipus d'assetjament que es produeix a través de les xarxes socials, missatges de text, correus electrònics o altres formes de comunicació digital. És especialment preocupant perquè pot arribar a una audiència molt àmplia i ser difícil de controlar.

  • Prevenció i intervenció: És important tenir programes i estratègies de prevenció i intervenció del bullying a les escoles i a la comunitat. Això pot incloure programes educatius, capacitació del personal escolar, suport a les víctimes i sancions per als assetjadors.

Quins continguts t’eren desconeguts i has après arrel de la presentació inicial del Carles Monereo i del material que hem proporcionat durant aquesta fase I? 


Els recursos que t’hem facilitat a l’aula virtual t’han sigut d’utilitat? Per què? 

Si, perquè desconeixia conceptes i els passos a seguir en cas de presenciar un assetjament.

Has trobat interessant utilitzar la pauta PANIC per analitzar casos de bullying? Per què? 

Si, ja que el fet de seguir una estructura o pauta facilita el poder determinar què succeeix i quins passos s'han de seguir segons cada situació.


Compromís professional: participació, col·laboració i coordinació professional

 • En el cas que hagis dut a terme l’activitat de la fase I en grup, quina ha estat la teva experiència treballant en equip amb altres docents per realitzar el cas pràctic?

Per circumstàncies personals i professionals, aquest cop he hagut de fer el treball de manera individual.

 • Com has aprofitat les diferents plataformes per a compartir recursos i intercanviar experiències (fòrums de discussió de l’aula Moodle, grups de WhatsApp, eines per a la col·laboració -com per exemple, Google Drive-, etc)?

Ho he gestionat to sola mitjançant Canva, i el fòrum del Moodle.

 • Has participat en alguna sessió de treball en la modalitat presencial o en online en directe? Què t’ha aportat? Què has après en aquesta modalitat que no haguessis après en un treball autònom? 

Si, vaig participar en la sessió del gener i vaig gaudir molt al fer els grups, ja que vaig poder comprovar que tot i ser jo mestra de primer cicle d'educació infantil i la resta ser de cicles superiors totes compartíem el mateix neguit i ganes de millorar.


Compromís professional: pràctica reflexiva

  • Creus que és important abordar el bullying als entorns educatius? Per què? 

Oi tant que sí. L'escola és el punt de partida on els infants socialitzen amb agents externs del seu entorn més proper o primer agent socialitzador (família) i s'ha d'aprendre que socialment hi ha coses que no són de grat ni han de ser acceptades, que tothom s'ha de respectar. El fet d'abordar el bullying en edats primerenques establirà la base per a ser agents socials més compromesos amb la resta.

• Quins coneixements has adquirit en aquesta primera fase que et puguin ser d’utilitat en la teva realitat en el centre on treballes? 

Com ja he mencionat, treballo al primer cicle d'educació infantil, és a dir, amb infants de 0 a 3 anys. En aquestes edats no és quelcom trobar actes de bullying.... però em serveix de cara el claustre i altres agents educatius.

En què t’agradaria aprofundir més? 

En temes de resiliència o de com afrontar com comunicar-ho a les famílies.

Com perceps la importància d’abordar el bullying als entorns educatius?

Ho percebo com una qüestió imprescindible, tothom hauria de tenir "l'assignatura" al llarg de la vida referent a aquest tema per no ser ni l'assetjador ni la persona assetjada, o si més no.... saber com ajudar si ens hi trobem en el cas.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada