dijous, 19 de febrer del 2015

Experimentem amb el panís


D'on surten les crispetes?
Anem a descobrir-ho!


Descobrim l'enciam del nostre hort urbà


Treballar l'entorn, la natura, l'hort, els animals.. no ha de ser un fet aïllat que es queda dins les aules, podem estimular els infants a casa també. En el cas dels nostres propis fills/es es ben senzill, ho podem treballar tranquil·lament. En el cas dels nostres alumnes, podem motivar per a que tinguin la seva planta a casa i tinguin cura d'ella.

En aquest cas hem plantat enciams, Al no tenir interrupcions per les vacances escolars, hem pogut veure a casa tot el procés que fa l'enciam des de que el plantem fins que el recollim.


No hem d'oblidar que si que hem de fomentar el respecte per la natura i a tenir cura de les flors, plantes, animals, etc... però parlem i treballem amb infants i estan en ple procés d'auto coneixença i de coneixença de l'entorn per la qual cosa els hi hem de permetre que puguin experimentar lliurement.

Podem treballar els següents aspectes:
  • Color: el color de l'enciam, segons si li ha tocat molt sol o poc serà més o menys verd.
  • Animals: podem trobar llimacs, caragols, marietes... (en especial si és un hort ecològic)
  • Procés evolutiu de l'enciam: des de la llavors fins al fruit.
  • Tast: podem fer una amanida fent de cuiners.
  • Conceptes de moll i sec: si notem la terra seca l'haurem de regar.

Primeres passes - petjades

Aquesta activitat es ben senzilla i divertida. És ideal per a marcar les primeres passes dels infants. És ideal per dur-la a terme a una aula de nadons (ben avançat el curs, quan comencen a caminar) o a una aula d'infants d'un any.

Materials:
  • Tempera líquida de diferents colors
  • Paper d'embalar blanc o de color clar
  • Bosses "d'aire" (típiques d'embalatge)

Procediment:
  1. Posem les bosses als peus dels infants i els hi lliguem (sense apretar)
  2. Fem que els infants trepitgin les safates on hi ha la tempera per a que s'empapin de pintura els peus.
  3. Deixem que caminin lliurement per damunt del paper. Ajudarem a caminar aquells infants que encara no tenen prou confiança oferint la nostra mà.
  4. Hem de permetre en tot moment que l'infant "campi" lliurement, d'aquesta manera experimentarà i gaudirà de l'activitat i veurà les seves passes al paper.



A tenir en compte:

Al posar als peus les bosses "d'aire" quan els infants faran les passes, aquestes "bombolles" de la bossa aniran petant i fent soroll. Hi han nens que gaudeixen d'aquest fet, però n'hi han que es queden estranyats o que fins i tot no els hi agrada... recordem que SEMPRE hem de respectar a aquell infant que no vol fer una activitat i també respectar al que l'està gaudint.

Fem línies paral·leles


Amb aquesta idea, no tan sols treballem la part de plàstica, ni la matemàtica, sinó que també experimentem amb els objectes, joguines i elements que tenim al nostre entorn.

Enganxem ceres del tipus que vulguem o rotuladors a un caminador ( en aquest cas ), posem paper d'embalar al terra de l'aula o de casa i deixem que els infants el passegin per l'espai. Tal i com aniran caminant amb el caminador aniran pintant creant línies paral·leles.




S'ha de tenir especial cura en posar les ceres o rotuladors a l'alçada adient per a que puguin pintar al paper, sinó pot passar el que es veu a la imatge central, que no totes les ceres pinten. 

Aquesta activitat es pot dur a terme també amb cotxes de joguina per a poder-ho treballar a la taula de l'aula.

Conceptes que treballem:
  • colors
  • línies paral·leles
  • espai
  • causa-efecte (si s'espenteja el caminador aquest deixa marcat el camí recorregut)


Rodolem castanyes amb els colors típics de la Tardor


Per tal de poder treballar la Tardor amb els colors típics i amb un element tant típic i comú com és "la castanya".

Materials que necessitem:

  • Full Din-A3
  • Tempera líquida dels següents colors: taronja, marró, vermell i groc.
  • Safata de plàstic
  • Castanyes ( 2 o 3 unitats)
Procediment:
  1. Posarem el full al fons de la safata de plàstic.
  2. Sucarem les castanyes amb la tempera.
  3. Les castanyes ja sucades les posarem damunt del full i farem que els infants moguin les safates com vulguin. Les castanyes rodolaran i aniran pintant dels diferents colors sucats els full.
Resultat:


El Tucà


A l'escola de l'Aleix, treballen el projecte dels tucans.
Com que els infants han de portar coses relacionades amb aquest animal, hem elaborat la seguent presentació PowerPoint on l'Aleix amb les seves paraules, explica algunes informacions d'aquests animals.


També, hem elaborat una titella de pal per a poder-li cantar la cançó "Toca Tucà" que hem trobat per la web i pel youtube 



dijous, 5 de febrer del 2015

Pòster: musiquem amb capsetes


Un treball col·laboratiu sorgit del curs "grup de treball per racons de musica" el curs 2011-12.
El dossier resultant d'aquest grup de treball està disponible ala biblioteca del CRP-Segrià.
Títere " la marieta"


1) Tipo de títere
Se trata de un títere de guante.

2) Materiales empleados
  • Para la base del cuerpo he utilizado un guante de color negro.
  • Como cuerpo he cogido una bola de polietileno y la he dividido en dos. Luego la he pintado con pintura roja satinada, en concreto carmín L-9 de base acuosa de la marca “la pajarita”.
  • Con 5 bolas más de polietileno, de menor tamaño, las agujereé para poder introducir un trozo del guante y encolarlas para su sujeción. Previamente, las pinté cada una de un color distinto con las pinturas de base acuosa de la marca “la pajarita”. Los colores usados son: azul ultramar L-11, amarillo limón L-1, verde loro L-37, violeta L-13 y naranja, el cual salió de la mezcla del amarillo con el color carmín.
  • Para dejarlas secar, les clavé un palillo en su base y con la ayuda de una lamina de polietileno, las sujeté hasta que se secaron:

  • Cuando la pintura se secó, con un rotulador permanente de color negro, le pinté las manchas.
  • Después con pegamento de contacto de la marca “Ceys”, enganché las bolas en las patas y el capazón en la base del cuerpo.
  • Una vez todo seco, le he cosido los cascabeles en tres patas.

  • Los ojos los hemos enganchados con el pegamento de contacto:
  • Finalmente, enganché la cabeza y en ella le pegué las antenas hechas con un limpia pipas de color rojo metalizado:


3) Fotografía de detalle de aquellas zonas a destacar.
Destacaría que en algunas patas he puesto cascabeles para que cuando se muevan las patas de la “Marieta” produzcan sonido.


Las antenas, hechas con un limpia pipas, le da un toque alegre y original.



Exemples de programacions per a primer cicle d'educació infantil

Aquí us deixo uns quants exemples de programacions de primer cicle d'educació infantil segons la normativa vigent: Decret 101/2010 del 3 d'agost.


  • Tardor
  • Hivern-Nadal
  • Primavera
  • Estiu
Activitats

Per tal de comprendre millor com es programa, hem dut a terme les següents activitats:

Sessió 1:

Sessió 2:

Materials creats durant el curs entre totes

Us poso els enllaços de les unitats didàctiques que vam elaborar entre totes durant el curs per les seves autores:


Materials

Les companyes de la Llar d'Infants El Niu de Tàrrega ens han portat un exemple de programació d'unitat didàctica:
Unitat didàctica: Carnestoltes
Pàgina 1: objectius i continguts
Pàgina 2: activitats



Material de les sessions que composen el curs "Programar per capacitats a la llar d'infants" que es va dur a terme mitjançant el CRP de l'Urgell al curs acadèmic 2011-12.



Sessió nº1:


Per a visualitzar la presentació , clica aquí



Sessió nº2:


Per a visualitzar la presentació , clica aquí.



Sessió nº3:



Per a visualitzar la presentació , clica aquí.



Sessió nº4:


Per a visualitzar la presentació , clica aquí.



dimecres, 4 de febrer del 2015

Pintem pinyes de tardor


Curs: Programar per capacitats a la llar d'infants
 
 
PROGRAMA

1.Objectius
·Familiaritzar-nos amb el marc normatiu vigent.
·Conèixer el vocabulari bàsic relacionat amb la programació per capacitats.
·Diferenciar entre programació anual i programació de les unitats didàctiques.
·Desenvolupar una programació anual.
·Desenvolupar la programació d’una unitat didàctica.

2.Activitats
·Dinàmica de grup on relacionarem les competències amb les capacitats.
·Anàlisi del currículum i distribució dels continguts de les diferents àrees entre 0, 1 i 2 anys.
·Seqüenciació dels continguts i identificació de les unitats didàctiques.
·Elaboració de la programació anual.
·Elaboració de la programació d’una unitat didàctica.

3.Metodologia
La metodologia emprada serà participativa i activa. A l’ inici de cada sessió hi haurà una breu explicació teòrica i la resta del temps el destinarem a dur a terme les activitats anteriors en grups. 
 
 
Enllaços d'interès


Dins d'aquests materials de l'IOC seran d'especial interès per a la programació d'unitats didàctiques els materials WEB del mòdul de Didàctica de l'educació infantil (Mòdul 02) del cicle LOE.






Tot seguit us adjuntem una sèrie de documents extrets d'aquests materials que us poden ser de gran interès:



Experimentem XXXX

Pòster presentat a la jornada de música del ICE de la UDL


Presentació d'experiències: "Experimentem els sentits amb materials quotidians"

Presentació d'experiències a la Universitat de Lleida: "Experimentem els sentits amb materials quotidians"

Aleix (4 mesos)


Presentació d'experiències: "Experimentem amb la llum"

Presentació d'experiències: "Experimentem amb la llum"

Pòster presentat a la 1a Jornada de ciències a l'educació infantil de la UdL


http://www.hermes.ice.udl.cat/wp-content/uploads/llum-poster-70x120.pdf

 Enllaç web

Tallers de creació de materials per les NEE

És el link capa  un recurs que vam crear/treballar en el taller que vam dur a terme...tot recurs és un bon recurs si el sabem explotar...amb petites adaptacions crec que el podem emprar també a l'educació infantil....