dilluns, 31 d’agost del 2015

Emocions amb globus

Emocions amb globus


L'activitat consisteix en que l'infant disposi d'un globus i un rotulador. Llavors es parla de com se sent segons una situació determinada i es demana que la plasmi al globus.

 

Una altra variant es demanar que dibuixi al globus com es sent en aquell moment determinat.

 
 
Es una manera diferent de treballar les emocions i podem "petar" els globus que ens donen males sensacions.  

Associació de colors 2

Associació de colors 2

Avui ha arribat a les meves mans una capsa de trufes i he pensat... quina llàstima que aquest envàs tingui una vida tant curta... així que....
Que tal si li dono un altre ús?
Ja fa uns dies vam jugar el meu fill i jo a associar colors... i aquest joc és la mateixa mecànica però en un format més petit on s’obliga a l’infant a fer millor i amb més precisió la pinça i on s’introdueixen elements de caire més motivacional...associar per colors amb les seves joguines. Senzill, lúdic, ple d’aprenentatge i divertit. 


Corones d'aniversari

Corones d'aniversari diferents


De vegades ens encasellem a fer el mateix model de corona... està molt bé... però perquè no ser un xic més originals?


diumenge, 30 d’agost del 2015

Capsa de la tardor

Capsa de la tardor

Un recurs força divertit és crear conjuntament amb els infants " la capsa de la tardor".
Es tracta de reutilitzar una capsa vella fent que els infants col•laborin amb la seva decoració...per exemple pintant fulles amb els colors típics de la tardor.
La tasca de la educadora serà omplir la capsa amb sorpreses representatives de la tardor, com per exemple: fulles, pinyes de pi, castanyes, un gat emulant al marrameu, etc
L'activitat consistirà en que els infants, asseguts en rotllana aniran un a un posant la mà i traient un element de la capsa sense mirar i per torns. Llavors es parlarà d'aquell element contextualitzant-ho i cantant la cançó que li representa.


Aquesta activitat va tenir bons resultats durant el curs 2013-14 en una aula de nadons ( infants d'edats de 4 a 18 mesos) i durant el curs 2014-15 a l'aula d'un any. El repte pel curs vinent és comprovar si amb els infants de dos anys també agrada.

Plastilina "Clay"

Plastilina "Clay"


Al meu fill li han regalat un pack de plastilina on hi han ulls, crestes i becs d'ocells. I la veritat es que és una molt bona idea per a treballar la plastilina. Podem fer que els infants dibuixin boques, ulls, etc... retallar-ho i quan facin la forma geomètrica que ells vulguin insertar-hi els elements que han creat....d'aquesta manera serà més divertit, personal i creatiu la manera d'experimentar i jugar amb la plastilina.

Construccións gegants

Construccions gegants

Per què fer construccions petites? per què no gaudir de recursos que tenim a l’abast o que son senzills d'aconseguir?
Us proposo jugar, experimentar, crear i construir torres amb un material tan comú com les capses de cartró.

En aquest cas, com que al meu fill li encanta jugar als joc “angry birds” li he preparat la sorpresa de trobar-se muntada per primera vegada aquesta torres de capses amb uns globus que simulen ser els porcs dolents.

El joc consisteix en que l’infant ha de llençar les capses amb l’ajuda d’una sèrie de pilotes, una dues o tres, depenent de la dificultat que es vulgui. Un cop llençades totes les capses, l’infant amb ajuda o no de l’adult ha de muntar el nou escenari, igual o diferent...aquí ja hi ha l’habilitat de l’infant i la seva creativitat.

És una altra manera de jugar a les construccions...

dijous, 27 d’agost del 2015

Joc simbòlic: cuinem pasta sense gluten

Joc simbòlic: cuinem pasta sense gluten

L'Aleix amb 3 anys te moltes ganes d'aprendre, d'ajudar.... i perquè no fer cas dels seus interessos? d'acord, el tema cuina és perillós... penso que si estem atents/es no ho es gens! i s'esdevé un magnific moment educatiu al cap i a la fi, l'Aleix està jugant a ser gran... està fent el que s'anomena joc simbòlic.



Els passos son:
  • deixar a l'infant que obri el pot de tomata, emprarà les tissores... si no ho ha fet ja ho començarà a fer a P3 així que... amb cura que no es faci mal... no hi ha cap problema!
  • la ceba l'hem picada amb la picadora (es posa dins i ell sols ha de picar cap baix... no hi ha perill algun) aprofitem per a que vegui com una ceba pasa de estar en trossos grans a picada ben petita, es un moment per ensenyar l'estat i els canvis de les coses. En aquest cas la ceba es de color verd.... colorant alimentari? NO! l'hem picada amb el pebrot verd...així fem els menjars més colorits! 
  • el moment de coure la carn...he de reconeixer que estava 120% atenta... perque no deixa de ser un nen...i com a tal...son molt ràpids! per sort tenia mes por del foc ell que jo...així que va tenir moltissima cura en tot moment.
  • I el moment de barrejar la salsa amb els espaguetis...és un altre genial moment per a que vegi com es tenyeixen els espaguetis de color blanc a aquest color taronjós...
Son moments....que porten una carrega d'aprenentatge brutal..i hem d'aprofitar per a que els nostres infants hi participin de manera totalment vivencial.

dissabte, 22 d’agost del 2015

Argil•la

Argil·la blanca

Una manera de treballar les matemàtiques, les formes, el volum, així com les textures, la causa-efecte ( passa de ser moldejable a endurir-se )  pot ser amb l'argil·la i sobretot amb la imaginació de l'infant!

dimarts, 18 d’agost del 2015

Estimulació sensorial

La Júlia, una nena de 4 mesos, no sap encara que està aprenent mitjançant els seus sentits i de tot allò que l'envolta.

Una catifa sensorial d'activitats on hi han formes, colors, objectes que fan soroll, diferents tipus de tactes... li ensenyaran a descobrir el món i a ella mateixa. Quanta més diversitat hi hagi... més diversió podrà trobar.

Intentant agafar els objectes fent la pinça, estarà treballant la psicomotricitat fina, mentre que amb uns primers desplaçaments, estarà reforçant la psicomotricitat gruixuda.


Joc de falda: anirem a París

 

dilluns, 17 d’agost del 2015

Jocs de falda

Jocs de falda

Els jocs de falda son essencials per a establir un bon i divertit vincle entre l'infant i l'adult.

Júlia (4 mesos) i Aleix (3 anys)
Personalment, crec que els jocs de falda no s'haurien d'acabar a la bressol.... és impressionant com un infant de 3, 4 o 5 anys gaudeix encara d'aquest tipus de joc. Genial!!!

dimecres, 12 d’agost del 2015

Construccions amb peces encaixables

Construccions amb peces encaixables

Per a treballar l'espai, la geometria, la coordinació òculomanual i la psicomotricitat fina, aquest joc de peces de construcció és molt útil.

Com veiem, l'infant de tres anys ja és capaç d'elaborar una construcció més elaborada, mentre que el nadó de 3 mesos es dedica a agafar les peces, posar-se-les a la boca i a experimentar i descobrir les seves propietats. Hem de tenir cura de que les peces no resultin un perill en posar-se-les a la boca, però sota supervisió d'un adult pot ser un element de joc com qualsevol altre.
El nadó, observa el joc que elabora l'infant més gran i es alhora un tipus d'aprenentatge.

dimarts, 11 d’agost del 2015

Serp


Amb les càpsules de cafè del tipus "Nespresso" podem elaborar una serp. L'infant pot col·laborar perfectament en la seva elaboració.

Material:
  • 1 punxó per a fer els forats
  • Càpsules de cafè
  • Cordill

Associació de colors


Avui hem jugat a associar colors, però primer hem hagut de crear el joc en base als materials que teniem a casa.


Materials:
  • Ouera (quan més gran millor!)
  • Gomets de diferents colors (les formes no importen)
  • Càpsules de cafè (tipus "Nespresso")


Amb aquest joc, l'infant a part de col·laborar en l'elaboració de la "taula o base" del joc, fet que li permet una participació més directa al seu aprenentatge, també practica el llenguatge, les matemàtiques, l'espai, els colors, la coordinació òculo-manual, la psicomotricitat fina, entre altres.


Amb aquest joc l'infant també aprèn el valor de reutilitzar els materials del seu dia a dia, a casa veu oueres, càpsules de cafè, altres tipus d'envasos... es una manera de que aprengui que poden tenir més d'un ús i que la imaginació, el pensament convergent en definitiva no té límits, així que indirectament li estarem fomentant la creativitat i serà una manera de cuidar una mica del nostre entorn.

dilluns, 10 d’agost del 2015

Construccions de cartró

Construccions de cartró


El joc de les construccions és un joc molt ben acceptat per als infants. En ocasions encarem aquest tipus de joc a infants més grans, però perquè no oferir-ho als mes petits?
La Júlia te 4 mesos recent fets i la seva curiositat d'agafar objectes, explorar-los i en definitiva... DESCOBRIR-LOS fa que aquest joc sigui perfecte per a ella.
El material es de cartró... per lo qual no es farà mal ni jugant ni experimentant amb aquest joc.
No es pretén que sapigui encaixar o apilar les peces, sols es deixa a l'abast per a que explori les possibilitats del joc segons les seves capacitats ( pròpies de l'edat ) i dels seus interessos. 

Primer s’ha  presentat l’activitat ja muntada i l’infant ja la desfarà, no l’ha apilada ella en aquest cas.


Val a dir que la Júlia hi ha jugat força estona de manera 100% lliure.

Juguem a fer "tat"

Podem jugar  a fer "tat", aquest joc el pot fer tant l'adult com l'infant....sols es saber aprofitar el moment en que l'infant ho fa per a reforçar el joc.

Es pot fer també com a joc de falda.

Amb el "tat" l'infant ens descobreix cada cop que es destapa els ulls i ens veu, espera trobar-nos, i descobrir que realment estem alli somrient fa que l'infant rigui també. És un acte de socialització molt bo on es creen uns bons vincles entre l'infant i l'adult.


dijous, 6 d’agost del 2015

Petits científics: pintem amb "mentos"






Activitat real duta a la pràctica en una aula amb nadons i amb infants de dos anys.
Capses de música

Les capses de música son un bon recurs a l'etapa del primer cicle d'educació infantil. Amb elles, a part de treballar la imaginació, la descoberta, la música... treballem la repetició, fet que als infants els hi agrada ja que pasen d'un estat de sorpresa " a vere que hi ha?" a ... "ja sé que hi ha!".

Una petita mostra de capses de música que jo empro al meu dia a dia son les següents:

Clica sobre la imatge

Com podeu veure he emprat material reutilitzat. com les càpsules de cafè, sobrants de cordills, sobrants i retalls de fieltre, etc... l'únic material comprat nou son les capses en sí i els ulls mobils.

Val a dir que als infants els hi agraden molt, inclòs les he emprat en una aula amb infants de 4 a 18 mesos "nadons" i també els hi agradaven... així que... un altre recurs a tenir en compte!


Orelles de ratolí "Mickey"


Unes orelles especials per a un dia especial.

Material:
  • Tisores de punta rodona ( de les que tallen poc per evitar accidents)
  • Goma eva "foam" de color  negre o cartolina negra
  • Diadema de color negra
  • Pistola de silicona i silicona


Per a fer les orelles al més pur estil "Mickey", podem emprar el següent patró:

Es a escala Din-A4

Els infants, en funció de la seva edat ens poden ajudar d'una manera o d'una altra. En aquest cas, com que l'infant (Aleix) ja te 3 anys, ha col·laborat retallant la goma eva i empegant les orelles entre sí.

Passos:
  1. S'agafa el patró i es marca i retalla la goma eva o cartolina amb aquesta forma i es fa dues vegades (una per orella).

  2. S'agafa la goma eva o cartolina i es fa coincidir cercle amb cercle, i se li posa una mica de silicona calenta, però deixant lliure la base, per allí pasarem la diadema.
  3. S'agafa la diadema i es fa passar amb cura una orella i desprès l'altra.
 I llestos! ja tenim orelles de ratolí!


Ara les podem emprar per a disfressar-nos... o per a....

Disney!!!