dissabte, 28 de novembre del 2015

Tècnica de la purpurina: fem petards!

Tècnica de la purpurina: fem petards!

Una tècnica divertida (però amb cura) és la de la cola i la purpurina. Amb aquesta tècnica podem treballar els petards de la festa major. Com que a Lleida tenim dues festes majors, la del setembre i la del maig, és una activitat ideal per a fer un seguiment de l'evolució de l'infant.

Proposta: fer aquesta activitat al setembre-octubre (en funció del període d'adaptació) i la següent al maig. Llavors compara, ensenyar a l'infant, exposar les dues obres on ben segur que es notaran diferències.

Procediment:
  •  Si duem a terme l'activitat amb infants nadons, l'educadora posarà cola al paper i deixarà a l'infant el pot de purpurina per a que aquest "llenci" com vulgui i pugui. En aquest cas, l'infant nadó hauria de ser aquell que ja s'aguantes assegut, que tingués un to muscular normal.
L'objectiu no és que posi correctament la purpurina, es simplement fer-li un tastet a les arts plàstiques amb un objecte que fàcilment podrà moure (el potet de purpurina). S'ha de prestar molta atenció ja que sabem que aquests infants s'enduen tot a la boca, i la purpurina pot ser quelcom perillos si no està sota supervisió.

  • Si duem a terme l'activitat amb infants a partir de l'any
    • posarem el full de color sobre la taula
    • donarem el pot de cola a l'infant per a que posi la cola sobre el paper fent la forma que vulgui.
    • amb els pots de purpurina , de diferents colors, els infants vesaran la purpurina sobre el full i la cola com vulguin.
 Un exemple de resultat:

Infant nadó (8 mesos)

Panera dels tresors: materials diversos

Panera dels tresors: materials diversos

La panera dels tresors ha d'oferir als infants materials que els ajudin a desenvolupar els sentits i que mitjançant aquests objectes (que per l'edat s'enduràn si o si a la boca) descobreixin materials diversos, textures, etc.

Aquesta edat és molt de descobrir i experimentar, així que no és d'estranyar que en aquest bloc la majoria d'activitats tinguin aquesta finalitat.

En aquest cas, la Júlia (6 mesos) treballa la coordinació mà-ull (oculomanual) i boca... és a dir, ho veu, ho agafa i s'ho enduu a la boca.

Júlia (6 mesos)


És uns dels jocs per excel·lència en aquestes edats, i de fet... és amb el que la Júlia està més estona distreta.

Fem art! amb esponges

Fem art! amb esponges

En pic es pot, podem oferir als infants treballar, experimentar, jugar i descobrir amb les pintures. En aquest cas, li vam oferir a l'Aleix unes esponges, unes temperes, i un quadre! així faria la seva primera obra d'art que ens decoraria la llar.
És un bonic record on l'infant pinta, estampa i descobreix com els colors es barregen.



Aleix (7 mesos)

Pintar flors estampant el cul d'una ampolla

Pintar flors estampant el cul d'una ampolla

La idea és que l'infant suqui el cul de l'ampolla amb pintura tempera i l'estampi sobre el full, desprès es pintarà la tija i ja es estarà! tindrem una flor ben maca.

La proposta es emprar aquesta tècnica per a fer la rosa de Sant Jordi.
Aleix (12 mesos)
 
El resultat en aquest cas no va quedar gaire bé....  no sé si es que l'Aleix tenia molt ímpetu o que la tempera era massa líquida. Això si...va ser una experiència ben diferent!

Tècnica: pintar sobre roba

Tècnica: pintar sobre roba

Podem aprofitar i pintar sobre la roba, en aquest cas, una samarreta. L'infant experimentarà lo difícil que és pintar sobre un suport que s'arruga, que te una textura diferent a la del paper.... és una manera de descobrir noves sensacions.
El resultat potser no serà l'esperat per les dificultats del suport, però serà la sensació!

Aleix (15 mesos)

divendres, 27 de novembre del 2015

Caputxeta vermella, contem un conte?

Caputxeta vermella, contem un conte? / Red riding hood, We tell a tale?

La proposta és explicar el conte de la caputxeta vermella...o en aquest cas, la idea inicial és fer la "red ridding hood".
Per a fer aix`d'una manera diferent, he elaborat aquestes dues "fofuches" per a que em facin de suport visual quan expliqui el conte.

Nota: quedaria pendent de fer l'àvia i el llenyataire...però la part del llenyataire la versiono amb el fet de que la caputxeta i l'àvia saben defensar-se soles... que ja hi han massa herois masculins i massa nenes bledes...


dijous, 26 de novembre del 2015

Capsa de les correspondències/associacions

Capsa de les correspondències/associacions


Idea: treballar les associacions de colors, lletres, el que la imaginació ens dugui i vulguem treballar amb els infants, tot emprant un material reutilitzat.

Material:
  • 1 capsa gran (de sabates o el que tinguem o puguem aconseguir amb facilitat).
  • Pots de iogurts (en funció de la mida de la capsa en necessitarem més o menys)
Procès:

Farem forats a la capsa de manera que els pots de iogurt entrin dins però sense colar-se.
Posem dins del pot de iogurt l'element que vulguem treballar, per exemple: un gomet vermell i dins s'hi haurà de posar els elements que coincideixin amb aquest color.

Resultat: 

dimecres, 25 de novembre del 2015

Presentació d'experiència: "Musiquem amb capsetes" amb col·laboració d'altres escoles

Presentació d'experiència a la Universitat de Lleida: "Musiquem amb capsetes" amb col·laboració d'altres escoles.



Cançó i titelles: "Peix - pop"

Cançó i titelles: "Peix - pop"


Un material ben senzill i que les famílies agraeixen molt:


El pop (rosa) es la mà de l'adult (meva en aquest cas) i el peix (mà blava) es la mà de l'infant.

Així amb les grandàries a part de treballar les mides, colors... treballem la cançó de peix - pop amb el suport de les titelles de pal.

Cançó:
"peix, peix
pop, pop
peix, peix
pop, pop
peix, peix
pop, pop, nyam! (el pop es menja al peix)"

Elaboració:
  1. Es pinta amb pintura la mà de l'adult i s'estampa sobre un full o cartolina, es fa el mateix procès amb l'infant.
  2. Cal tenir present la direcció de la mà per a simular el peix o el pop.
  3. Es plastifica (un cop sec)
  4. S'enganxa el pal de polo
  5. Se li enganxen els ulls (al ser nadons el públic d'aquesta activitat es aconsellable posar els ulls que son dos gomets abans de plastificar, si els infants son mes grans podríem posar ulls movibles).




Snowman / Ninot de neu

Snowman / Ninot de neu


Com es evident, els meus petitons no han elaborat aquesta "fofucha" del "snowman" (encara!!! algun dia ho faran si volen! jajaja).

És un recurs que empraré a l'aula per a treballar les cançons en anglès que més endavant publicaré.


Winter-Xmas box

Winter-Xmas box

Dia 1: 25/11/2015 --> dissenyar i elaborar la "winter/xmas box" 

 

Dia 2: 26/11/2015

dimarts, 24 de novembre del 2015

Tècnica: tempera congelada!

Tècnica: tempera congelada!

Idea: bogeria total!!!!!
se'm va acabar de marxar el seny i vaig pensr en congelar la tempera... i pintar amb ella!
El fet es que vaig calcular malament la quantitat que necessitavam a l'escola... i amb la calor a l'endemà estaria segurament seca...llavors vig agafar les cubiteres de casa (amb formes divertides per als infants) i vam volcar-hi la pintura sobrant.

A l'endemà...vam treure les cubiteres plenes de pintura del congelador i...


Vam extreure les temperes congelades i vam experimentar i pintar amb elles... 
Clar...era un material fret que pintava i que es desfeia... era diferent, nou....



Resultat:



Tècnica: bufar amb canyeta la pintura

Tècnica: bufar amb canyeta la pintura


Idea: Posar pintura (bastant líquida, no espesa) repartida pel full i amb l'ajuda d'una canyeta bufar i deixar fer...cada obra tindrà un resultat diferent i divertit.

Aleix (2 anys)

Tècnica: pintura amb detergent

Tècnica: pintura amb detergent

 Idea: barrejar detergent en pols amb els diferents colors de témpera i deixar a l'infant que faci.
Resultat:
Aleix ( 18 mesos)

Val a dir que mentre es fa l'activitat, la casa fa molt bona olor a detergent!

Tècnica: barrejar pintura amb sorra (de platja)

Tècnica: barrejar pintura amb sorra (de platja)

Idea: barrejar sorra de platja amb pintura.

Aleix (3 anys)

Resultat: textures!

Tècnica: pintar amb purpurina, sorra, detergent i estampació

Tècnica: pintar amb purpurina, sorra, detergent i estampació


Idea: amb la técnica de l'estampació, consisteix en estampar quelcom.... el material emprat va ser:
  • detergent de la roba (en pols)
  • pintura tèmpera
  • purpurina
  • sorra (de la platja)
Resultat: 


Tècnica: pintar sobre paper d'alumini

Tècnica: pintar sobre paper d'alumini

Idea: Pintar damunt del paper d'alumini per tal d'emprar materials variats i per veure si la pintura s'engantxa o no.
És ideal arrugar el paper d'alumini perque així l'infant pintarà sobre textures i no sobre el típic full en blanc.

Aleix (19  mesos)



Implica't amb els caragols

Implica't amb els caragols

Qui  no tenia una caragolera quan eram petits? jo sí!
però curiosament no se m'havia ocorregut fer-ho a l'aula! Una companya amb idees sorprenents que m'encanten va posar-ne una a l'aula.
Aprofitant  que estic involucrada al projecte "implica't" i que vaig en nom meu i de l'escola on treballo, he elaborat una fitxa per a la seva web.

dilluns, 23 de novembre del 2015

English time!

English time!


Enguany a l'escola he iniciat el projecte d' "English time!" que es basa en fer un tastet de l’anglès al primer cicle de l'educació infantil.

La programació que em vaig plantejar era mols simple, gens complicada, quatre cançons, quatre idees i creia que mes o menys ja n'hi hauria prou. La realitat que me trobat es que... ME POLIT TOTA LA PROGRAMACIÓ ANUAL EN DOS MESOS!!!!!!!!

així que em toca pensar i replantejar activitats... així que l'Aleix (4 anys) i la Júlia (7 mesos) continuaran sent víctimes dels meus experiments que desprès aplicaré a les aules! bujaaaaaa (és un riure malèfic).

El material proposat inicialment és el següent:



Una sessió consistiria en el següent:



  1. Em disfresso de "teacher", en aquell moment no parlo català ni castellà... sols anglès. Entenc el que em diuen els alumnes però recondueixo la conversa en llengua anglesa.
  2. Ens diem "Hello" amb la cançó i l'ajuda de la titella de la Miss Cow.
  3. Ens acabem de despertar amb l'ajuda d'en Mr. Rooster i la seva cançó "Good morning".
  4. "How's the weather?"... mirem quin dia fa avui...cal treure el paraigües?

Com que estem a la tardor... cantem una cançó pròpia d'aquesta època de l'any, en aquest cas... vinculant-ho amb el medi i l'Agenda 21 que es el que pretenia... cantem com cauen les fulles dels arbres: "Leaves are falling down". Així dincs amb l'ajuda de la "autumn box" treiem de dins les fulles... les reparteixo als infants i cantem la cançó mentre simulem que les fulles cauen. Amb aquesta cançó i activitat treballem:
        •  Els colors de la tardor: groc, verd, taronja, groc i marró.... com les fulles... que ja les he seleccionades amb aquests colors.
        • Ràpid i poc a poc: ja que les fulles poden caure de totes dues maneres.
        • Mides: les fulles son de diferents mides...n'hi han de grans i de petites. 
        • Fluix i fort: ja que si la fulla cau ràpid.... cantem fort...mentre que si la fulla cau a poc a poc...cantem fluixet.
Com que s'ha donat molt de sí...el conte que el pretenia introduir al segon trimestre en els infants de dos anys i al tercer en els infants d'un any... ja l'he introduït... el primer... ha estat una adaptació del conte: "el gegant del guix"(del Xtec). M'agrada perque amb ell treballem les parts/elements de la cara d'un amanera molt divertida, de fet... quan s'ha acabat el conte i demano que m'ajudin a guardar els ulls (Eyes), nas (nose), etc... hi han infants que li posen i ho fan correctament... m'estic plantejar usar el Mr. Potato tou de la meva filla... (queda pendent de provar).

El segon conte serà un d'elaboració pròpia: "Bob the frog" (que tractarà el tema del menjar saludable.

La Miss Cow i en Mr. Rooster...han patit una variant aquest "weekend" (21/11/2015) s'han dutxat... i s'han escongit... (adjuntar foto!!!).

Com que ara son petits...canten fluix... però misteriosament tornen a ser grans mentre cantem... (la capsa d'anglès "english box" és màgica) i continuem la cançó cantant un xic més fort.... d'aquesta manera treballem de nou:
      • Fluix i fort: en funció de si son grans o petits les titelles.
      • Gran i petit: conceptes de grandària
Amb aquesta activitat preval l'element sorpresa i màgic.... així sempre hi ha una sorpresa o altra... i de moment m'està funcionant!

 La capsa sorpresa (aprofitada feta amb l'ajuda de l'Aleix [2 anys quan la vam elaborar]!) de la tardor "autumn box" s'ha de transformar en una "winter box" de cara a la setmana vinent...així que... ja faré la presentació corresponent....avui ja els hi he dit que la setmana vinent tindrem una capsa amb elements de frozen ( truquillo fàcil...ja que segur que més d'un ha vist la pel·lícula i haurà entès que frozen serà hivern, fret, etc...) jajajaja

Dibuixem la família

Dibuixem la família

Consigna: Aleix dibuixa la família.
Resultat:

Disfressa Star Wars

Disfressa Star Wars

 Necessitavam urgentment una disfressa dels Star wars... i com que creiam que a casa tindriem el necessari...així ho vam fer!



Per a fer en Yoda, vam emprar una samarreta del pare com a túnica, la tovallola lligada amb un imperdible i doblegant de manera de que tenia una caputxa.... les orelles "punxones" (com diu l'Aleix) estan fetes amb una diadema i uns trossos de foam/ gova eva de color verd (he emprat el mateix sistema que per  a les orelles d'en Mickey Mousse).

Per a fer la princesa Leia: vam buscar tota la roba de color blanc de la que disposava de la seva talla.... i llavors sols calia fer les famoses "ensaïmades" com a pentinat.... com que Júlia ( 7 mesos ) no te cabell com per a fer cues... li vam posar uns leotards de color marró i vam anusar " les cames "... wala! ja tenim el pentinat i la disfressa complerta!



El sable làser està fet amb un tub de paper de WC i foam de color verd, així si pegava algun cop...no faria mal!

dimecres, 18 de novembre del 2015

Ninot de neu

Ninot de neu

Cal destacar que aquest no l'he dut  a terme amb canalla.....però demà provarem amb Aleix fins on podem fer....crec k podrem fer molt...

A veure que en sortirà!

Ampolles sensorials amb purpurina

Ampolles sensorials amb purpurina


Materials:
  • ampolla/pot/el que es tingui (reutilitzant!)
  • gomina del cabell o sabó/gel de mans transparent
  • purpurina del color que es vulgui (en aquest cas he emprat el color or per a fer "Nadal")
 Elaboració/procediment: 

Li he fet fer a l'Aleix (4 anys) i a la Júlia (7  mesos) sols ha fet el pas final.
  1. Posar a l'ampolla un xic de purpurina
  2. Afegir la gomina (si es vol una sensació més espesa i lenta) o gel (si els vol mes ràpid)
  3. Afegir un xic més de purpurina
  4. Tancar l'ampolla/pot/etc...
  5. sacsejar/remenar (pas que ha fet la Júlia amb cura perque parlem d'un nadó amb un pot de vidre)
 

Idea:
Com que volia simular una bola de neu... amb l'ajuda de la pistola de silicona (m'haurien de donar accions l'empresa!) he pegat al tap o a la tapa si ho fem a un pot un element nadalenc... en aquest cas...com que era una prova vaig agafar una joguina típica del "kinder huevo", un pingüí....així quan la "neu" cau...fa l'efecte bola de neu que buscava. 

Amb aquest "joc" hem reutilitzat la joguina i el pot....

Amb això treballem la densitat dels materials (queda pendent fer una ampolla amb olis...).

Aquesta ampolla, un cop acabada es pot posar sobre una taula de llum i el resultat es molt bonic!

dimarts, 17 de novembre del 2015

divendres, 13 de novembre del 2015

Treballem el pes

Treballem el pes

Una companya va tenir la gran idea de crear aquest material...omplir garrafes amb diferents elements de diferents pesos.

Ben pensat, es una manera de trebalar les matemàtiques amb elements propers, naturals i el més important.... reutilitzant!!!!

Experimentació amb mangrana

Experimentació amb mangrana

És una activitat molt divertida.
Podem:

- xafar mangranes amb els peus
- xafar mangranes amb les mans
- fer tast del fruit ( gra i/o suc )

Taula de llum: blandiblú cassolà

Taula de llum: blandiblú cassolà

 Hem emprat el "blandiblú" que vam fer l'altre dia... 
Gel o gomina amb colorant i ho hem possat dins d'uns pots de vidre que com veieu, reutilitzem.

Vidre amb infants tant petits o fins i tot nadons?!  si! amb cura i atenció  no te perquè passar res, sinó... fixem-nos amb les escoles de Regió Emília...que es serveixen aigua amb gerres de vidre i no succeeix res.

 

Cal dir que aquest material ha quedat massa opac, fet que no ha deixat traspasar prouta llum - color... provarem d'afegir-hi aigua i a veure que pasa... ja us explicaré!

Com sempre, imaginació al poder!

dilluns, 9 de novembre del 2015

Construccions Vs. Godzilla

Construccions Vs. Godzilla


L'altre dia l'Aleix va aixecar "una ciutat" amb peces de fusta o construccions.
La idea era que la Júlia (6 mesos) els tirés al terra mentre gatejava... com si fos un monstre... era la idea del joc per a que l'Aleix anés construint progressivament.

La sorpresa va ser que la Júlia... va decidir passar en busca del seu germà esquivant totes les peces!!!!!!!!!


Si l'objectiu hagués set esquivar les peces... jajaja segur que no ens hagués sortit bé! jajajaa Murphy!

Fem els panellets

Fem els panellets

Primer de tot, dir que farem panellets sense gluten! i direu... però si l'ametlla, pinyons, moniato, coco...no porta gluten!!!! CERT! però buscarem uns ingredients que no hagin patit contaminació creuada, hi han "marques" o "cases" que degut a que prèviament han processat algún aliment amb gluten fan que aquests darrers siguin susceptibles a estar contaminats. Per evitar un mal trangol a l'infant o adult celíac (que no es poca broma lo malament que es pasa quan un s'intoxica) procurarem que tot sigui apte per a que pugui participar tant en l'elaboració com en el seu consum posterior.

A aquesta activitat la Júlia (6 mesos en aquell moment) sols va experimentar amb el moniato.... ja que els fruits secs a part de que hem de tenir molta cura son altament o contenen al·lèrgens... i no cal espantar-nos.... te molts dies per experimentar i fer panellets.
 
Ingredients:
  • 250 gr d'ametlla
  • 170 gr. de sucre moré (el pròxim any tenim previst de posar-n'hi menys ja que ens va sortir bastant dolç, a pesar que a la recepta deia que s'hi posés 200gr.)
  • 150 gr. de moniato ( o patata)
  • 1 clara d'ou (per engantxar els pinyons, atmetlles...)
  • Pinyons, ametlles i coco ratllat
Aquest era apte per a celíacs
 Elaboració pas a pas (hem seguit la recepta del paquet però eliminant petites coses....):

1. Xafem l'ametlla amb el sucre

2. Hi afegim el moniato i barregem molt i molt bé (al final és millor emprar les mans...més divertit)


3. Fem boles "bola boleta, ben rodoneta, tirorirà, tiroriroleta"

 4. Hi afegim ametlles o pinyons....l'Aleix com que és una ment lliure va decidir que eren més bons barrejar pinyons i ametlles... i per a no tallar-li la creativitat el vam deixar fer.... i sabeu què? SON MOLT MÉS BONS!!!!! ( ho hauria de patentar aquest xiquet! jajajaaja)


 5. Ep! hem de posar cireres.... aquí la creativitat de l'Aleix també va volar lliurement...
(Aquest panellet gegant va rebre l'etiqueta de "aranya" ja que les cireres eren els ulls)

6. per fer el de coco....vam barejar la masa amb coco i el resultat final:

i desprès de 8 minuts a 225ºC. el resultat va ser:

Van quedar bé i tot!

Projectem colors

Projectem colors


Aquesta activitat consisteix en aprofitar els materials elaborats al màxim. Com que ja teníem fets aquestes pantalles de cel·lofana, he agafat l'alot i hem projectat els colors a la pared.


Però també hem volgut projectar al sostre... i el resultat ha sigut:


Creem materials de colors per a la taula de llum

Creem materials de colors per a la taula de llum


Avui, he començat el dia amb la intenció de "copiar" de manera econòmica aquest material que tenim a l'escola:

Com que és d'un preu un tant elevat per mi, he pensat.... vaig a "imitar" però amb materials que siguin mes del meu abast, així que he buscat retalls de materials sobrants, per aprofitar i treballar el concepte de reutilitzar/aprofitar.

I el resultat ha sigut el següent:



Llavors, he trobat uns tubs de PVC de diferents mides... i he pensat.... què puc fer amb això?

M'he adonat de que al ser de diferents mides n'hi havien que s'encaixaven perfectament entre ells... així que... e posat damunt de la peça de PVC petita un tros de paper de cel·lofana i al posar la peça gran per damunt ha fet que la cel·lofana quedi tensa.

El resultat:

Aleix (4 anys)

Júlia (7 mesos)

Aleix i Júlia





L'Aleix ha anat més enllà i ha volgut agrupar els colors (una manera de treballar les matemàtiques, agrupar per colors, formes, mides...):