dilluns, 28 de setembre del 2015

Descobrint orugues

Descobrint orugues

Avui mentre cuidava del nostre hort hem descobert una cosa estranya... una oruga!!!! Ja hem trobat la culpable que es menja les fulles de les nostres collites (modestes, però importants per a nosaltres).

Li he preguntat a l'Aleix si volia veure el causant de les mossegades en forma de rodones i com que la resposta ha estat "si!" aquí tenim la oruga poruga :P (li hem posat nom a la nostra petita visitant).

Hem mirat com es una oruga real, lo curiós del seu desplaçament... primer quan l'he agafada s'ha encargolat fent-se la morta... i al cap d'uns instants ja s'ha posat a caminar.


Ara ens toca investigar una mica amb fonts "reals".

dissabte, 26 de setembre del 2015

Pop...Peix

Pop...Peix

Una alternativa per a jugar amb el típic "peix...pop" és el seguent:


Material necessari:
  • Pinça per la roba
  • Cartolina
  • Tissores
  • Rotuladors
  • Ulls mobils
  • Pegament

Aquest material l'he emprat per primera vagada amb nadons i la veritat es que la sorpresa de trobar-se el peix amagat darrera la boca del pop els hi feia gràcia (i ami també al veure que es sorprenien)... amb infants més grans et trobes en la situació que ho volen fer ells... doncs...endavant!

A tenir en compte: es necessiten pinces bastant llargues i que no siguin molt dures...sinó dificultarà a l'infant dur a terme el seu propi joc.

divendres, 25 de setembre del 2015

dilluns, 21 de setembre del 2015

Pintem un alce amb el nostre cos

Pintem un alce amb el nostre cos


Una idea de detall de regal de nadal pot ser que els infants amb l'ús del seu cos pintin un alce.
En funció de l'edat, l'activitat serà més o menys dirigida. En aquest cas, va ser totalment dirigit ja que es va fer amb nadons.


Llums de Nadal

Llums de Nadal


Decorem els vidres de casa o de l'aula?






Drac de Sant Jordi

Drac de Sant Jordi

Preparem el drac de Sant Jordi?
Aquí hi ha una petita mostra d'un possible drac.


Podem dibuixar nosaltres la silueta i deixar als infants que ho pintin com ells/elles vulguin, d'aquesta manera participaran activament amb la decoració que els envolta.

diumenge, 20 de setembre del 2015

Experimentació amb gelatina

Experimentació amb gelatina


Avui hem fet una experimentació que durarà dos dies. Amb aquest material, la gelatina, experimentarem i sense adonar-nos estarem fent ciència!

Dia 1: elaborem la gelatina. Emprem gelatina sense gluten, apta per a celíacs. En aquest cas, l'ajudant o el cuiner serà l'Aleix (4 anys) aprofitarem per parlar mentre fem la gelatina de la calor (foc), dels canvis d'estats: el pols sòlid com passa a líquid en contacte a l'aigua, el canvis de colors de l'aigua (al tirar el sobre l'aigua passa de transparent a vermella), les olors ( fa olor a maduixa en aquest cas), omplir (més ple menys ple).

Un cop feta la gelatina, la deixem refredar i la posem dins de la nevera... i a esperar a l'endemà.

 

Dia 2: la gelatina ja no està líquida...ara ja te una consistència tirant a solida "blandibú".






Xccc

diumenge, 13 de setembre del 2015

Cuento: "Mariquita perezosa"

Cuento: "Mariquita perezosa"

Adaptación de el cuento para un trabajo para la Universidad.


dissabte, 12 de setembre del 2015

Escrivim amb imants

Escrivim amb imants

Una idea ben senzilla per a que els infants aprenguin les lletres....


 Tan fàcil com repassar els imants sobre el paper i barrejar les lletres... ells han d'encaixar les lletres que corresponen.


Es un bon moment per ensenyar com sona cadascuna de les lletres i com sonen quan s'ajunten.



divendres, 11 de setembre del 2015

Bob the frog

Fem pa català tot experimentant

Fem pa català tot experimentant

  
Avui hem decidit fer pa experimentant amb la seva creació i la massa.

Ingredients:
  • 250 mg. De farina de panís (Sense gluten! Recordem que estem fent l’activitat amb un infant de 5 mesos i encara no te el gluten introduït, a part de la conscienciació i solidaritat cap als celíacs).
  • 250 ml. D’aigua
  • Colorant alimentari (al ser la diada de Catalunya hem escollit els colors vermell i groc).


Procediment:

Posar l’aigua en un bol i la farina, es remena tot fent que no quedin grumolls i desprès es fan dos munts, en un s’afegeix el colorant vermell i en l’altre el colorant groc.

ALERTA! El colorant també ha de ser sense gluten!!!!

Llavors es deixa en munts per experimentar amb la textura però reservem una mica de la barreja per a desprès coure-ho (que no estigui  manotejat).

Quan l’activitat s’ha acabat.... posem en un bol la resta de massa sobrant i la posem 5 minuts al microones i....

Ja ens podem menjar el pa!!!!


dijous, 10 de setembre del 2015

Eriço de tardor

Eriço de tardor


Una manera de treballar la tardor seria l’ús d’animals que s’acostuma a “emprar” com animals típics de la tardor, com per exemple els caragols, esquirols… perquè no emprar també un eriçó?


Una manera de pintar a aquest animal es la següent.



Material:
  • Forquilla de plàstic
  • Tempera de color marró
  • Cartolina o folio n hi haurà la silueta de l’eriço
  •  Rotulador


Procediment:

Dibuixar la silueta de l’animal i amb l’ajuda d’una forquilla de plàstic deixar que els infants pintin el cos de l’eriçó.

diumenge, 6 de setembre del 2015

Taula de llums: ampolles sensorials de colors

Taula de llums: ampolles sensorials de colors

Avui m'he creat una taula de llums particular. Emprant la taula del menjador i posant una bombeta sota d'ella. Tota una experiència per al meu fill i la meva filla.

Val a dir que és una opció molt interessant per a experimentar.
L'Aleix (gairebé 4 anys) ha jugat moltíssim i reia molt ja que era una activitat totalment diferent! Mentre que la Júlia (gairebé 5 mesos) estava observant-ho tot tota l'estona. Estava descobrint colors, llums, una cosa completament nova.

divendres, 4 de setembre del 2015

Descoberta de la llum i dels colors: Globus

Avui hem descobert globus que fan llums de diferents colors.


Ha sigut una experiència molt enriquidora, divertida i plena de noves reaccions i sensacions.

La Júlia (4 mesos) ha observat, intentat agafar els globus, els hi reia... mentre que l’Aleix (quasi 4 anys) jugava a agafar-los, xutar-los, ajuntar-los i observava que si ajuntaves de globus de diferents colors aquests es barrejaven.

Cada infant i cada edat un tipus de joc ben diferent en un mateix objecte.


L'activitat en vídeo:




Imprescindible: per a que es vegin molt bé els colors dels globus s’ha d’estar en un espai que es pugui enfosquir…no cal del tot però si basant.

dimecres, 2 de setembre del 2015

Fem pa

Fem pa entre tots

Avui hem fet pà!



Per a fer el pa primer hem hagut de neteja'ns les mans! una part important abans de començar a "cuinar".

El fet de fer pa no és simplement un acte de cuinar quelcom... hi han uns processos químics on podem aprofitar per aprendre una mica de ciència, a un nivell baix o bàsic, però tot és iniciar-se.

 Ingredients:
  • 400 gr. de farina de panís sense gluten
  • 100 gr. de farina de cigrons sense gluten
  • 450 ml. d'aigua (H2O)
  • llevat fresc
  • vinagre de vi
  • sal (si es vol)
  • Llavors (diverses)

Passos a seguir (ho hem fet amb panificadora aquest cop...però es pot fer al forn també):
  1. pas bàsic: rentar les mans i posar-nos el davantal.
  2.  a la cubeta de la panificadora avocar el llevat fresc, la sal i una mica de vinagre (Aquí veurem com fa efeverescència el contacte del llevat amb el vinagre. Per a fer un pa correctament és important que aquests dos elements no es toquin entre sí, però llavors "l'invent" perdria la gràcia.)
  3. Amb l'0ajuda d'una bàscula se li diu a l'infant que quan vegi els nombres 4-0-0 ens avisi i anem avocant la farina de panís. Així amb totes les mesures. I anem avocant les quantitats a la cubeta de la panificadora. 
  4. S'engega la panificadora i a esperar.
  5. Quan les aspes paren de barrejar es posen les llavors... i a esperar a que es cogui el pa.
  6. L'últim pas es ... menjar-se el pa! bon profit!!!

Estels de Nadal

Tan senzill com agafar pals de "polo" i pintar-los de colors o comprar-los ja pintats a la papereria.

Es tracta de que l'infant amb l'ajuda d'un pinzell hi escampi cola i hi possi purpurina.

En funció de l'edat, habilitat i paciència s'haurà d'engantxar amb un punt de silicona o amb cinta adhesiva doble cara ( estil:"no mas clavos") els pals entre sí fent la forma d'estel.

Finalment se li engantxa un cordill i ja està llest per a penjar-lo on es vulgui.

dimarts, 1 de setembre del 2015

Construccions: tren

Els infants ens poden sorprendre construint tot alló que els interessa, motiva o imaginen.... en aquest cas l'Aleix enlloc d'apilar i fer torres verticals va construir un tren. I li va donar molt de joc!

Pintura congelada

Durant el curs 2013-14 vaig provar de congelar en cubiteres de diferents formes pintura tempera. A la imatge es veu la tempera rosa i blava amb forma de peix.

Els alumnes que van experimentar amb aquest tipus de material eren nadons i la reacció que van tenir va ser molt bona i graciosa. Quan agafaven la pintura notaven que estava fred i tal i quan s'anava desfent deixava rastre i pintava sobre el paper.

Recomano fer aquesta activitat 100%.